Dagpenge

Dagpenge er en ydelse, du kan få udbetalt, hvis du er medlem af en A-kasse og bliver ledig, og du opfylder en række nærmere betingelser. Nogle af dem er, at du har været medlem i et år og er tilmeldt jobcenteret.

Betingelserne kan du læse om på de enkelte A-kassers hjemmesider. Bemærk, at der gælder særlige regler for nyuddannede.

Du kan få udbetalt dagpenge, hvis du:

• har været medlem af en A-kasse 1 år
  • bliver ledig
  • er tilmeldt jobcenteret og
  • har været i arbejde efter nærmere regler eller
  • er nyuddannet og opfylder en række nærmere betingelser

Som dimittent kan du få dagpenge (dimittentsats) efter 1 måned efter sidste eksamen, hvis du melder dig ind senest 14 dage efter sidste eksamen.

Har du været medlem 1 år, får du dagpenge fra 1. dag.

Du kan også få dagpenge under deltidsarbejde, ferie og ved udlandsophold.

Kontakt din A-kasse, hvis du bliver ledig, tlf. 33 95 03 95.

Akademikernes A-kasse

Akademikernes A-kasse er en A-kasse, som har et særligt kendskab til akademisk arbejde, og som Præsteforeningen har en bestyrelsespost i.

Du kan blive medlem af A-kassen som studerende eller som færdiguddannet – også som bachelor. Studerende har ret til gratis medlemskab.

Prædikestol