Arbejdsmiljø

Fokus på arbejdsmiljø

Præsteforeningen har fokus på trivsel og et velfungerende arbejdsmiljø for alle medlemmer. Særligt det psykiske arbejdsmiljø har foreningens bevågenhed.

Foreningen samarbejder med en række andre organisationer for at sikre trivsel og godt arbejdsmiljø.

Her på siden kan du læse mere om vores rådgivning, når det gælder arbejdsmiljø, samt finde links til mere viden og en række vejledninger, rapporter, råd etc.

Arbejdsmiljøkonference

Præsteforeningen holdt i 2016 en arbejdsmiljøkonference. Her kan du finde præsentationer fra mødet.

Det grænseløse arbejde
Folkekirkens arbejdsmiljørådgivning

Vejledninger, cirkulærer og politikker

Personalepolitik

En arbejdsgruppe under Kirkeministeriet – med Præsteforeningen som aktiv medspiller – har udgivet ’Personalepolitik for præster i folkekirken’. Politikken er under revision og vil blive opdateret.

Personalepolitik for præster i folkekirken (PDF)

Vejledning om arbejdsmiljø for præster

Vejledningen gør det nemt at sikre et godt arbejdsmiljø og overholde de gældende regler uden at skulle nærlæse samtlige love og bekendtgørelser på arbejdsmiljøområdet.

Vejledning om arbejdsmiljø for præster (PDF)

Cirkulære om arbejdsmiljø for præster og provster

Her kan du læse den fulde tekst (retsinformation.dk)

Arbejdsmiljørepræsentanter

Her kan du finde din arbejdsmiljørepræsentant

Graviditet

Er du gravid, skal du være opmærksom på, at der kan findes forskellige påvirkninger og forhold i dit arbejdsmiljø, som kan udgøre en fare for graviditeten.

Gravides og ammendes arbejdsmiljø

Chikane og mobning

Her kan du læse Kirkeministeriets vejledning vedr. foranstaltninger i forbindelse med borgeres vold mod og chikane af præster.

Vejledning vedr. foranstaltninger i forbindelse med borgeres vold mod og chikane af præster (PDF)

Rapport om mobning

En analyse af indhold og omfang af mobning blandt præster i folkekirken 2017.

Analyse af indhold og omfang af mobning blandt præster i folkekirken (PDF)

Præster i Grundtvigskirken

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

Alle virksomheder med ansatte skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse. Her skal I sammen drøfte, hvordan det står til med arbejdsmiljøet i virksomheden, og hvilke udfordringer I står overfor.

Arbejdsmiljødrøftelsen er en vigtig del af virksomhedens arbejdsmiljøarbejde, se mere her.

Der skal således i alle provstier afholdes en årlig arbejdsmiljødrøftelse. Drøftelsen skal omhandle både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljødrøftelsen skal som minimum behandle følgende fire obligatoriske punkter:

  1. Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år.
  2. Fastlægge, hvordan samarbejdet skal foregå.
  3. Vurdere, om det foregående års mål er nået.
  4. Fastlægge mål for det kommende års samarbejde.

Vejledning

Arbejdstilsynet har udarbejdet to vejledninger til, hvordan man med fordel kan gribe den årlige drøftelse an. Du finder dem her:

Vejledning til det fysiske arbejdsmiljø (PDF)

Vejledning til det psykiske arbejdsmiljø (PDF)

Der findes endvidere regler om Arbejdstilsynets handlemuligheder, når de kommer ud. Arbejdstilsynet har eksempelvis generelt ret til at tale med medarbejdere, uden at der er andre til stede. Arbejdstilsynet har også adgang til at afholde gruppesamtaler uden ledelsens tilstedeværelse i de tilfælde, hvor Arbejdstilsynet skønner, at der er risiko for, at formålet med gruppesamtalen forspildes ved ledelsens tilstedeværelse. På den måde har Arbejdstilsynet bedre mulighed for at få oplysninger frem, som kan være vanskelige at få frem, hvis arbejdsgiver er til stede. Reglerne tænkes  anvendt i forbindelse med undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø.

Inspiration fra andre organisationer

Kirketrivsel.dk
Kirketrivsel.dk er en hjemmeside for ansatte og ledere i folkekirken. Siden indeholder en lang række værktøjer som kan være med til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning
(FAR) er en brancherettet rådgivningsenhed, som vejleder, rådgiver og hjælper folkekirkens parter i sager vedrørende arbejdsmiljø.

Grøn Kirke
Inspiration til, hvordan kirker, menigheder, organisationer og enkeltpersoner kan sætte klima og miljø på dagsordenen – både i den lavpraktiske hverdag og i fx gudstjenesten.

Stress

Mange mennesker bliver ramt af stress. Her har vi samlet en række links, der kan gøre dig klogere på risikofaktorer og symptomer, ligesom du kan få gode råd om håndtering, undersøgelse og forebyggelse.

Hvis du har symptomer på eller spørgsmål om stress, kan du også kontakte din arbejdsmiljørepræsentant eller din tillidsrepræsentant. Deres e-mailadresse og telefonnummer finder du her.

Du er også velkommen til at kontakte Præsteforeningens sekretariatet på telefon 35 26 05 55 eller ddp@praesteforening.dk.

Viden om stress

Arbejdstilsynets beskrivelse af stress og risikofaktorer.
Se mere her

En oversigt fra Videnscenter for Arbejdsmiljø om fakta, symptomer, rådgivning m.m.
Se mere her

Inspiration

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø har udviklet 10 kort, der kan være med til at sætte stress på dagsordenen på din arbejdsplads.
Se mere her

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø har udarbejdet et arbejdshæfte om, hvad vi hver især kan tage af initiativer for enten at forebygge stress på arbejdspladsen eller for at håndtere belastninger, der kan føre til stress.
Se mere her

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø står bag en serie på 10 værktøjshæfter til organisationsudvikling og forebyggelse af stress.
Se mere her

Partnerskabet ’Sammen om mental sundhed’ giver svar på, hvordan du kan tackle mentale helbredsproblemer på arbejdspladsen og hjælpe medarbejdere eller kolleger, der er ved at gå ned med flaget.
Se mere her

Arbejdsmedicinske klinikker

Oversigt over de specialiserede afdelinger på sygehusene, som undersøger, om arbejdsmiljøet er årsag til sygdomme.
Se mere her

Spørgsmål?

Du er velkommen til at kontakte Præsteforeningens sekretariat.

Telefon 35 26 05 55
E-mail: ddp@praesteforening.dk.

Sekretariatet har åben for telefonerne mandag til fredag mellem kl. 10.00 – 15.00.

Arbejdsskader

Der findes to typer arbejdsskader – dvs. arbejdsulykke eller erhvervssygdom.

Er du kommet til skade i forbindelse med dit arbejde, skal det anmeldes til din arbejdsgivers forsikringsselskab eller til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det kan være:

  • Hvis du har været ude for en ulykke i forbindelse med dit arbejde (arbejdsulykke)
  • Hvis du har fået en sygdom, der kan sættes i forbindelse med dit arbejde (erhvervssygdom)

I langt de fleste tilfælde skal du ikke selv gøre noget, for at skaden bliver anmeldt.

Ved arbejdsulykker er det arbejdsgiveren, der er forpligtet til at anmelde. Arbejdsgiveren skal anmelde arbejdsskaden digitalt gennem det elektroniske anmeldersystem EASY (via www.aes.dk).

Læger kan anmelde arbejdsulykker – men har ikke pligt til det.

Ved erhvervssygdomme har læger og tandlæger (men ikke psykologer) pligt til at anmelde sagen til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det er de forpligtet til, når de gennem deres arbejde konstaterer eller får mistanke om, at en person har pådraget sig en arbejdsbetinget sygdom eller på anden måde har været udsat for skadelige påvirkninger i arbejdet. Anmelderpligten

er uafhængig af, om lægen forventer, at sygdommen vil kunne anerkendes som en arbejdsskade.

Pligten til at anmelde gælder også for arbejdsrelateret vold, trusler og anden krænkende adfærd uden for arbejdstiden.

Du kan også selv vælge at anmelde en arbejdsskade til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Skaden skal anmeldes elektronisk. Det kan gøres lettest gennem Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker, EASY: Se mere her

Du kan finde yderligere oplysninger om arbejdsskader hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring www.aes.dk

Du kan også læse mere om sagsbehandlingen i følgende pjecer:

Når en arbejdsskadesag bliver anmeldt (psykiske sygdomme)

Når en arbejdsskadesag bliver anmeldt (fysiske sygdomme)

Du er naturligvis velkommen til at kontakte Præsteforeningen, hvis du er i tvivl eller har brug for hjælp.

Læs mere

Bekendtgørelse af lov om arbejdsskadesikring
Læs om arbejdsskadesikringsloven på retsinformation.dk

Skærmbriller

Ansatte, som arbejder ved en skærm, har ret til øjenundersøgelse, hvis der opstår synsproblemer, som kan skyldes computer-arbejdet.

Undersøgelsen skal foretages af en optiker eller en øjenlæge. Viser undersøgelsen, det er nødvendigt med skærmbriller, skal arbejdsgiver betale brillerne.

Læs mere på folkekirkenspersonale.dk

Præster, som arbejder ved en skærm, har således krav på øjenundersøgelse og et par skærmbriller, hvis undersøgelsen viser det er nødvendigt. Menighedsrådet betaler udgifterne til øjenundersøgelsen og skærmbrillerne (standard stel og standard glas).

Kontakt eventuelt provsten, hvis du har behov for skærmbriller.

Vejledning om skærmbriller

Vejledning vedrørende anskaffelse af arbejds- og terminalbriller (folkekirkenspersonale.dk).