Skat

Skat – særligt for årgang 1946-1952

Folketinget vedtog juni 2008 en midlertidig ordning, hvorefter 64-årige i beskæftigelse kan opnå et særligt skattenedslag på op til 100.000 kr.

Du kan få skattenedslag hvis:

• du er født i 1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951 eller 1952
  • og du arbejder fuld tid fra du er 60 til du fylder 65 år
  • og du i de tre år, hvor du fyldte 57, 58 og 59 år, havde en gennemsnitlig årlig bruttoløn på mindre end kr. 550.000 (2008-niveau).

Skattenedslag for seniorer
Find yderligere vejledning på borger.dk

Skat – vejledning til årsopgørelsen 2017

Nedenstående er hovedsageligt vejledning angående de skattemæssige forhold, der kan være af særlig interesse for præsten som lønmodtager. Vejledningen er på den baggrund ufuldstændig og foreningen skal henvise til www.skat.dk for yderligere vejledning.

Personlig indkomst

Rubrik 11

Lønindkomst
Udover den almindelige lønindkomst angives som A-indkomst under dette punkt de godtgørelser og tilskud, der ydes efter faste satser, f.eks. fast kørselsgodtgørelse og varmetilskud (indtil 31. marts 2017 kr. 172 pr. m2. Fra 1. april 2017 kr. 170 pr. m2). Refunderer menighedsrådet en forholdsmæssig del af de dokumenterede udgifter, er refusionen ikke skattepligtig.

Fri telefon
Værdien af fri telefon svarende til kr. 2.700 bliver indberettet af arbejdsgiver og fremgår af rubrik 11. Hvis begge ægtefæller er omfattet, reduceres den skattepligtige værdi med 25%.

Fra 2020 er det aftalt, at skat af værdi af fri telefon bortfalder.
Telefongodtgørelse beskattes fortsat som lønindkomst under rubrik 11.

Rubrik 20

Legater
Legater, givet som støtte til gennemførelse af uddannelse eller økonomisk støtte i almindelighed, er som udgangspunkt skattepligtige og medregnes i den personlige indkomst under rubrik 20. Legater til studierejser er skattefrie i det omfang legatet dækker udgifter til rejse og udgifter i forbindelse med studierejsen, herunder sædvanlige rejseudgifter, ophold og eventuel kursusudgift. Det gælder dog kun i det omfang, at legatet ikke overstiger følgende satser i 2017: Kost og småfornødenheder: 487 kr. pr. døgn. Logi: 209 kr. pr. døgn.

Ligningsmæssige fradrag

Rubrik 50

Fagligt kontingent
Der er fradrag for kontingent til fagforening. Dog kan fradraget ikke overstige kr. 6.000 uanset om du har betalt mere. Præsteforeningen har indberettet beløbet til skattemyndighederne.

Rubrik 51

Befordring
Præster, som ikke bor i tjenestebolig, kan fratrække den daglige befordring fra bopæl til sognegrænsen med 1,93 kr. pr. km for den del af kørslen, der overstiger 24 km og indtil 120 km, og med 0,97 kr. pr. km for kørsel over 120 km. I visse udkantskommuner kan der også fratrækkes 1,93 kr. pr. km for kørsel over 120 km. SKAT beregner dit befordringsfradrag efter reglerne om transport mellem hjem og arbejdsplads. Hvis du er uenig i SKATs beregning, skal du skrive de rigtige beløb i rubrik 51, eller rette det elektronisk.

Rubrik 52

Arbejdsløshedsforsikring og efterløn
Der er fuldt fradrag for kontingent til A-kassen. Er man tilmeldt efterlønsordningen indbetales et selvstændigt bidrag til denne ordning i forbindelse med opkrævning til AAK-kontingentet. Dette bidrag er også fradragsberettiget. Kontingent til AAK samt bidrag til efterlønsordning er indberettet til skattemyndighederne.

Rubrik 53

Dobbelt husførelse
Vikarer som midlertidigt må have dobbelt husførelse, kan fratrække merudgifterne til kost og bolig. Det er en forudsætning for fradrag, at dobbelt husførelse skyldes arbejde og at afstanden mellem den midlertidige og den faste bopæl er så stor, at man ikke kan forventes, at rejse frem og tilbage dagligt. Såfremt den midlertidige bopæl er en privat indkvartering eller lignende, kan 400 kr. pr uge fratrækkes uden dokumentation. Større fradrag kræver dokumentation. Kun gifte, samlevende eller enlige forsørgere med børn under 18 år kan fradrage udgifter i forbindelse med dobbelt husførelse. Der kan maksimalt fradrages 26.800 kr. i 2017 under denne rubrik.
I stedet for fradrag for dobbelt husførelse kan du være berettiget til fradrag efter rejsereglerne.

Rubrik 55

Velgørenhedsgaver
Gaver til velgørende foreninger, stiftelser og institutioner kan trækkes fra i skat, hvis foreningen er godkendt af SKAT til at modtage gaver.

Du skal i 2017 ikke selv oplyse beløbet på årsopgørelsen, men kontrollere at din eventuelle donation er registreret. Det er nemlig modtageren, som skal oplyse SKAT om gaven. Du skal derfor sørge for at oplyse cpr.nr. til modtageren, når du donerer. Du kan højst få fradrag på kr. 15.000 i 2017 ved en samlet gavegivning på 15.000 kr. eller derover fordelt på en eller flere modtagere.

Der er også mulighed for at fradrage løbende ydelser (”gavebreve”) til godkendte foreninger og institutioner med almenvelgørende og almennyttige formål. Herefter kan hele det årlige bidrag op til 15% af ens samlede indkomst fradrages. Man skal dog som minimum forpligte sig for en 10-årig periode. Indberetning af fradrag foretages af den modtagende forening eller institution og fremgår af rubrik 448.

Rubrik 58

Øvrige lønmodtagerudgifter
Her fratrækkes udgifter, som er afholdt for at sikre, erhverve og vedligeholde indkomsten. Fradraget skal kunne dokumenteres og gives kun, hvis der er tale om en udgift, som knytter sig til det indtægtsgivende arbejde. Det er kun den del af udgifterne, som samlet overstiger kr. 5.900 der er fradragsberettigede.

Faglitteratur
Udgifter til faglitteratur er også fradragsberettiget i det omfang, indkøb er nødvendigt til stillingens varetagelse. Skattemyndighederne er restriktive i vurderingen af, hvad der er nødvendig faglitteratur. Er den fornødne faglitteratur tilgængelig på kirkekontoret anerkendes fradrag som udgangspunkt ikke, med mindre det kan godtgøres, at en så væsentlig del af arbejdet udføres i hjemmet, at en privat anskaffelse af faglitteraturen er nødvendig.

Kursusudgifter
Kursusudgifter er fradragsberettiget, når deltagelse har til formål at vedligeholde og ajourføre den uddannelse, der ligger til grund for det indtægtsgivende arbejde. Skattemyndighederne er i praksis meget restriktive, når den ansatte selv afholder udgiften for deltagelse i kurser.
Kursus med videreuddannelsesformål kan ikke fratrækkes. Giver kurset deltagerne en kompetencegivende uddannelse, vil udgiften for deltagelse derfor ikke kunne fratrækkes.

Flyttegodtgørelse
Flyttegodtgørelse beskattes ved flytning til første embede samt ved fraflytning i forbindelse med pensionering. Ved flytning under samme arbejdsgiver (Kirkeministeriet) eller ved tjenesteskift fra en statslig institution til en anden beskattes den udgiftsafhængige del af godtgørelsen ikke. Evt. supplerende flyttegodtgørelse er skattepligtig. Der kan foretages et skønsmæssigt fradrag afhængig af bohavets og husstandens størrelse. Dette gælder dog ikke ved flytning til første embede. Udgifter ved fraflytning i forbindelse med pensionering kan efter en Landsskatterets afgørelse i marts 2001 (se evt. Præsteforeningens Blad nr. 30/2001) fratrækkes under dette punkt. Udgifterne skal dokumenteres. Herudover kan foretages et skønsmæssigt fradrag afhængigt af husstanden og bohavets størrelse.

Supervision
Præsteforeningen har i november 2004 vundet en skattesag om supervision. Udgifter til supervision er i henhold til afgørelsen i denne sag fradragsberettiget, hvis supervisionen har direkte tilknytning til præstearbejdet og kan dokumenteres. Det skal dog understreges, at fradrag for supervision som udgangspunkt ofte afvises af de lokale skatteforvaltninger (se evt. Præsteforeningens Blad nr. 1-2/2005).

skat.dk
Find yderligere vejledning på skat.dk