Overenskomst med DSUK

Præsteforeningen og Danske Sømands- og Udlandskirker har fornyet overenskomsten for danske præster ansat i Sydslesvig og udlandet.

Der er tale om en 2-årig overenskomst med en samlet økonomisk ramme på 8,8 pct.

Der er aftalt lønstigninger på 5,94 pct. pr 1. april 2024. Der er indgået aftale om indførsel af ny løn. Der er ligeledes indgået en tillidsrepræsentantaftale, der har store ligheder med den aftale, der gælder for tillidsrepræsentanter i staten.

Vi har haft et godt forhandlingsforløb og er landet på en aftale, hvis økonomi svarer til det der blev aftalt i staten tidligere i år. For DSUK har det været vigtigt at vi nu har et lønsystem, hvor der kan forhandles tillæg som på den øvrige del af arbejdsmarkedet” siger Anne E. Jensen formand for Danske Sømands- og Udlandskirker.

Præsteforeningen er tilfreds med resultatet.

Der er markante lønstigninger i starten af forløbet. Vi er ligeledes blevet enige om forhøjelse af udetillægget til grundbeløb 50.000 kr. (aktuelt 61.403 kr. årligt) med virkning fra næste år. Det har været vigtigt for os at få en aftale for tillidsrepræsentanterne på DSUKs område, og det har vi opnået. Så alt i alt er det en rigtig god aftale” siger Pernille Vigsø Bagge formand for Præsteforeningen.