
FORENKLING AF MENIGHEDSRÅDENES ARBEJDE
22. september 2025
Godt at der er landet en aftale om ændring af Menighedsrådsloven m.v..
Præsteforeningens prioritet har været fokus på et godt samarbejdsklima i menighedsrådene til glæde for både fødte og valgte medlemmer og ikke mindst arbejdsmiljøet for folkekirkens medarbejdere.
Derfor har vi bakket op om mange af lovforslagets punkter, herunder at flytte drift og administration af tjenesteboligerne til provstiniveau. Med aftalen er der taget et godt skridt i den rigtige retning, men det er vigtigt at fastholde den politiske ambition om både at lette menighedsrådenes administrative opgaver og styrke arbejdsmiljøet og justere på lovgivningen, hvis ændringerne viser sig uhensigtsmæssige eller kræver yderligere justeringer.
Vi anerkender det politiske kompromis om administrationen af folkekirkens faste ejendomme, men er bekymret for den arbejdsmiljømæssige konsekvens af den reviderede beslutningsprocedure om hvem, der skal have ansvaret for præsternes tjenesteboliger.
Vi vil presse på for, at med adskillige mulige modeller for administration af tjenesteboligerne, vil det være afgørende med et opdateret boligcirkulære og fælles retningslinjer for boliger på tværs af administrationsform.
Vi noterer os med glæde, at forslaget om en skarp afgrænsning af præsters fødte medlemskab i stedet bliver til en fleksibel model for præsters medlemskab af menighedsrådet, så præster og provster med små kvoter kan fritages for født medlemskab.
Vi glæder os også over, at forslaget om at udpege en primærpræst i pastorater med flere præster og flere menighedsråd nu bliver en mulighed frem for et krav.