Besparelser på teologi kan forværre præstemangel

Ifølge regeringens finanslovsudspil står teologi på universiteterne over for store besparelser, skriver Kirke.dk fredag den 4. oktober 2019.

Præsteforeningens formand Per Bucholdt Andreasen siger i den forbindelse blandt andet til Kirke.dk: ”Der er mangel på præster, og der er en risiko for, at denne besparelse i sidste ende kan føre til færre præster, hvilket vil forværre situationen yderligere. Vi vil gerne have, at præsterne har den bedst mulige uddannelse, og man kan frygte, at besparelsen vil gå ud over kvaliteten af uddannelsen.”

Per Bucholdt Andreasen siger videre til Kirke.dk. “at Socialdemokratiet under valgkampen har talt meget om at styrke uddannelsesområdet. Derfor virker udspillet mærkeligt, og faktisk er det kontraproduktivt at spare, da man blandt andet igennem fremdriftsreformen har arbejdet med at få de studerende hurtigere igennem uddannelsessystemet.”

Præsteforeningen er i dialog med Landsforeningen af Menighedsråd om problematikken.

Præsteforeningen