Fællesskrivelse om julegudstjenester

Gudstjeneste

Fællesskrivelse om julegudstjenester

Biskopperne, Landsforeningen af Menighedsråd, Provsteforeningen og Præsteforeningen har efter møde den 17. december 2020 i den folkekirkelige taskforce udsendt en fælles meddelelse.

Kære alle præster, ansatte og menighedsråd

Smittesituationen er alvorlig, og regeringen indførte i går en række nye restriktioner. Det fremgik desuden tydeligt af pressemødet, at julegudstjenester kan gennemføres under de retningslinjer, der er gældende for folkekirken.

Der blev også samtidig udtrykt stor anerkendelse af folkekirkens ansvarlighed i forhold til at holde gudstjenester inden for retningslinjerne.

Vi er klar over, at der er bekymring om afholdelse af julegudstjenester blandt både ansatte og frivillige. Med disse udmeldinger fra regering og sundhedsmyndigheder er det derfor vores samlede vurdering, at vi forsvarligt kan holde julegudstjenester. Og at vi naturligvis tager det ansvar på os at fejre gudstjenester og leve op til den tillid, man viser os.

Samtidig er det vigtigt, at man lokalt genovervejer de hidtidige beslutninger om antallet af gudstjenester, og hvorvidt der skal synges eller ej til julegudstjenesten.

Hvis situationen ændrer sig, og der kommer nye restriktioner, vil vi selvfølgelig tage det til efterretning og tilpasse kirkens aktiviteter til disse.

Er der spørgsmål eller tvivl, så kontakt provst, stift eller Landsforeningen af Menighedsråd.

Venlig hilsen

Præsteforeningen, Provsteforeningen, Landsforeningen af Menighedsråd og biskopperne

Præsteforeningen støtter derfor op om denne fælleserklæring, udtaler foreningens formand Per Bucholdt Andreasen i forbindelse med udsendelsen og fortsætter:  Det er for Præsteforening vigtigt, at vi skal stå sammen og sammen komme gennem den sundhedsmæssige krise, som vi befinder os i.

Nogle præster og menighedsråd er bekymrede for afviklingen af julens gudstjenester. Andre præster og menighedsråd opfordrer til, at man netop nu midt i en pandemi bør afholde julens gudstjenester – ikke mindst, når det er muligt.

Det har gennem hele coronaperioden været hovedbestyrelsens holdning, at Præsteforeningen følger sundhedsmyndighedernes retningslinjer og anbefalinger.

Da regeringen onsdag aften meldte ud, at der sker en delvis nedlukning af Danmark i forbindelse med julen, blev det også sagt, at den nedlukning ikke omfatter julegudstjenester. Sundhedsmyndighederne oplyste, at folkekirkens retningslinjerne for en ansvarlig håndtering af corona stadig gør det muligt at afholde julens gudstjenester.

I den aktuelle situation, hvor det meste af Danmark lukkes ned på grund af smittetrykket, er det også vigtigt, at man lokalt genovervejer om julen i kirkerne kan foregå under så trygge og sikre rammer som muligt.

Kirkepolitik