Folkekirken står stærkt

Historien om de tomme kirkebænke er en myte, siger forskeren bag ny ph.d.-afhandling. Folkekirken har rigtig godt fat i danskerne, og det skyldes i høj grad en tilpasning af de kirkelige aktiviteter.

Det er en sejlivet myte, at folket flygter ud af folkekirken. Procentdelen af medlemmer i befolkningen er ganske vist faldende, men det går ikke nær så stærkt som i lande, vi normalt sammenligner os med. Tre ud af fire danskere er stadig medlemmer af folkekirken.

Således de kolde tal. Men hvad er det så, kirken gør rigtigt i forhold til at holde fast i medlemmerne? Det har teolog Karen Marie Leth-Nissen undersøgt i en ny ph.d.-afhandling om danskernes brug af folkekirken. Ifølge hende skyldes en stor del af folkekirkens succes dens unikke tilpasningsevne.

Læs mere: Ny forskning: Folkekirken står stærkt

Om præster