Genåbning af kirkerne

Mårslet kirke

Genåbning af kirkerne

Kirkerne må genåbne den 18. maj 2020. Mange præster efterlyser i den anledning retningslinjer.
Præsteforeningens formand Per Bucholdt Andreasen sidder med til de sektorbaserede dialogmøder med folkekirkens øvrige parter og forstår godt utålmodigheden. “Det er vigtig, at retningslinjerne for en ansvarlig genåbning af folkekirken følger retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne, så vi undgår smittespredning. Åbningen skal ske på en sådan måde, at det skaber tryghed for menigheden, og de medarbejdere, der skal håndtere gudstjenesterne og de kirkelige handlinger efter genåbningen. Det bliver ikke bare at vende tilbage til alting som før.  Derfor er det vigtigt, at de retningslinjer og anbefalinger, der udarbejdes, også bliver til at efterleve i dagligdagen efter 18. maj. Det handler også om arbejdsvilkår, og hvordan vi som folkekirken kan medvirke til at undgå smittespredningen i den kommende tid. Der mangler stadig nogle afklaringer af retningslinjerne for genåbning af kirkerne i det sektorbaserede dialogmøde, men jeg forventer, at Kirkeministeriet i løbet af nogle dage kan offentliggøre, hvordan kirkerne kan håndtere genåbningen” slutter Præsteforeningens formand.

Præsteforeningen