Hanne Jul Jakobsen blogger om bønnen, teksterne og livet

Rundesang

Af Sognepræst Hanne Jul Jakobsen, Møllevang, Århus

Ungdom og morgenrøde er tomhed! Tomhed er muligheder. Muligheder er veje. Veje er blinde. Blinde er besværlige. Besværlige er flest. Flest er magt. Magt er fedt. Fedt er ugleset. Ugler er natdyr. Natdyr er kreative. Kreative er højtlønnede. Højtlønnede er mænd. Mænd er svin. Svin er medicinerede. Medicinalindustrien er asocial. Asociale er diagnosticerede. Diagnoser er papir. Papir er skove. Skoven er lysegrøn. Grøn er en livsstil. Stil er image. Image er alt. Alt er tomhed. (Rundesang s. 215)

Fluer
Jeg er vokset op med mange fluer. Om sommeren var der alt for mange. Og vi sprøjtede så meget, at vi ikke kunne være i rummet samtidig. Og min mor fejede dem sammen i store bunker og smed dem i småt brændbart. Eller det hed det ikke den gang. Der hed det bare en affaldsspand. Jeg hader fluer. Er overfølsom over for dem. Det er ligesom sådan en ting jeg har med hjemme fra, som jeg har taget afstand fra. Og så synes jeg alligevel der kan være noget befriende over en enkelt død flue midt i det hele. Når man er på besøg hos nogen, og der er sådan meget strømlinet og cool, men ikke særlig hyggeligt og der så pludselig sidder en flue og griner og skider på alt det der er pænt. Så er der ikke pænt mere. Det er hyggeligt. Døde fluer kan få salveblanderens olie til at stinke og boble. Det er interessant hvordan en enkelt flue kan forandre en overflade til noget virkeligt. Ligesom den der lidt for ærlige tante der stiller helt forkerte spørgsmål i et selskab og det er pinligt og alle krummer tæer, men det er også befriende, fordi hun siger det vi alle sammen tænker og så er det sagt og så kan vi slappe af. Eller nogen gange er det også bare pinligt og nogen begynder at glatte ud. Men nogen gange er det starten på noget nyt og godt, når det krøllede og pinlige kommer på bordet. En smule dårskab kan veje tungere end visdom og ære. Man når langt med et upassende spørgsmål og en død flue. Virkelig langt. I virkeligheden (Rundesang s. 189).

Hanne Jul Jakobsen er sognepræst i Møllevangskirken i Aarhus og forfatter til bøgerne ”Rundesang – om tomhed og muligheder”, 2016 og ”Pralbønner – for forbigående”, 2018. Begge på forlaget Eksistensen.

Blogindlæg