Kirkeministeren og hendes embedsmænd har lagt an til en bekymrende ledelsesstil

Louise Schack Elholm burde som ny kirkeminister vide bedre end at lede sit ministerområde som en ulv, der skaber fremdrift ved at bide aktørerne haserne, skriver Præsteforeningens formand, Pernille Vigsø Bagge i Altinget onsdag den 8. februar 2023.

Pernille Vigsø Bagge skriver blandt andet i sit indlæg:

Siden regeringens tiltræden i december 2022 har ministeriets ledelse udvist en særlig mangel på dømmekraft og forståelse for det historiske og teologiske tankegods, der ligger til grund for folkekirken.

Forandringer af en mere end hundredårig kultur kan aldrig blive god, når en ny ledelse begrunder gennemgribende ændringer med en udenvælts fjende og stædigt står på sin ret. I ulveflokken vil det svare til, at den ledende ulv tramper afsted uden blik for flokken bag sig, og at motivationen til fremdrift klares med et bide i haserne.

Jeg er derfor oprigtigt bekymret for, om det er den ledelsesform, vi ansatte i folkekirken, kan forvente. Regeringen har i sit regeringsgrundlag erklæret, at den vil bevare folkekirkens særstatus. Det forudsætter, at man lytter til parterne i folkekirken.

Folkekirken er i særdeleshed udfordret af præstemangel.

Præsteforeningen har opfordret den nye kirkeminister til at tage initiativ til en trepartsforhandling mellem hende, Præsteforeningen og biskopperne.

Præsteforeningen og biskopperne har indsigten i kirken som arbejdsplads. Kirkeministeren har den politiske indsigt i hvilke redskaber og virkemidler, der kan skabe rammer og retning for en ny udvikling. En trepartsforhandling kunne derfor bane vej til, at flere søger embede som præst og bliver længere i ansættelsen.

Desværre har ministerens reaktion været noget lunken.

Internt i folkekirken gøres et stort arbejde for, at præstemangel ikke skal påvirke gudstjenester og kirkelige handlinger. Pensionerede præster inddrages til tjeneste, og sognepræsterne løber stærkere for at løfte opgaverne, hvor der mangler præster. Folkekirkens 4,2 mio. medlemmer har forskellige behov for støtte, omsorg og tjenester. Gøres der ikke noget ved præstemanglen nu, vil det ramme det kirkelige arbejde for blandt andet ensomme, demente, sorgramte, familier, skoler og sygehuse.

Vi har behov for, at kirkeministeren sætter sig ind i den organisations behov, som hun er blevet valgt til at administrere. Vi har behov for en minister, der leder med indsigt og ikke dekreter. Vi har brug for en minister, der ser sig selv som en del af flokken og er med til at sætte den retning, der er nødvendig for at bevare en folkekirke for alle dele af landet.

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Kirkepolitik