Ny hjemmeside om corona

Stop. Corona-tjek

Ny hjemmeside om corona

Så er der hjælp fra forskerne til arbejdspladserne til at sikre coronatrivsel skriver Akademikerne i en pressemeddelelse om en ny hjemmeside om corona.

”Vores arbejdsliv er fra den ene dag til den anden blevet vendt på hovedet på grund af coronakrisen. Det betyder nye måder at arbejde på for medarbejdere og ledere, der kan have store konsekvenser for trivslen og samarbejdet på arbejdspladserne. En splinterny hjemmeside med den nyeste viden fra forskningen er netop lanceret for at hjælpe.

En ny undersøgelse om hvordan medarbejdere og ledere har oplevet Coronakrisen, og hvordan vi bedst muligt griber udfordringerne, er nu klar med første delresultat.

Undersøgelsen er en del af forskningsprojektet med titlen: ”Trivsel og arbejdsfællesskaber under coronakrisen” og på baggrund af de første resultater, bliver der nu præsenteret en bred pallette af konkrete redskaber og gode råd til, hvordan arbejdspladser kan understøtte trivsel, opgaveløsning og gode kollegafællesskaber under coronakrisen.

Forskningsprojektet drives af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i et samarbejde med Aalborg Universitet og er finansieret af Velliv Foreningen.

Mandag den 30. november 2020 går en ny hjemmeside i luften. På coronatrivsel.dk kan ledere, medarbejdere og arbejdsmiljøprofessionelle fremover finde den seneste viden på området og hente de nyeste, praksisorienterede redskaber.

Dermed er det samtidig gjort nemmere for alle danske arbejdspladser at få hjælp til at styrke arbejdsmiljøet under de forandrede forhold, vi står midt i nu og formentlig i et godt stykke tid fremover.

Forsker, Ph.d. Malene Friis Andersen, NFA, som står i spidsen for projektet, siger:

”Vi ved fra forskningen, at relationer på arbejdspladsen er vigtige i fredstid. Vores forskning peger på, at de kan være endnu vigtigere i krisetid. Vores ønske med det nye site coronatrivsel.dk er at formidle viden fra vores 116 interviews, så medarbejdere og ledere kan spejle sig i, hvordan andre har oplevet trivsel og opgaveløsning under coronakrisen. På sitet præsenterer vi også en række konkrete redskaber og gode råd, som ledere, medarbejdere og ikke mindst kollegafællesskabet kan bruge for at understøtte trivsel og opgaveløsning i den ekstraordinære situation. For lad os være helt ærlige. Vi er ikke igennem krisen endnu, og vi kan ikke vente med at tage hånd om trivsel og evt. mistrivsel til, vi er ude på den anden side.”

Formanden for Akademikerne, Lars Qvistgaard, siger:

”Vores medlemmer prioriterer arbejdet med at styrke arbejdsmiljøet tårnhøjt. Derfor er det vigtig, at der bliver ved at blive investeret i tiltag, der bidrager til sundere arbejdspladser. Vi ser nu fordelene i, at vi i Danmark straks efter, at coronakrisen ramte i foråret, fik igangsat forskning på området og kan nu allerede høste gevinsterne”, siger Lars Qvistgaard. ”

Besøg den nye hjemmeside på www.coronatrivsel.dk

Arbejdsmiljø