Nye retningslinjer om julen

Stop. Corona-tjek

Nye retningslinjer om julen

Retningslinjerne blev yderligere skærpet tidligere i dag på baggrund af nye anbefalinger fra sundhedsmyndighederne. De seneste retningslinjerne kan læses her.

Kirkeministeren har sent lillejuleaften drøftet de seneste retningslinjer for corona-håndtering i folkekirken og andre trossamfund med biskopperne og folkekirkens corona-taskforce. På mødet var biskopperne, Præsteforeningen, Provsteforeningen og Landsforeningen af Menighedsråd enige om nu at anbefale at aflyse egentlige julegudstjenester, men at holde kirkerummene åbne for personlig andagt, samt at man lokalt overvejer muligheden for at gennemføre korte andagter på de nye skærpede vilkår.

De kirkelige aktører har efterfølgende udsendt en fælles pressemeddelelse, som kan ses her.

Kirkeminister Joy Mogensen siger på baggrund af den fælles anbefaling:

– Biskopper, repræsentanter fra provster, præster og menighedsrådsforeningen opfordrer nu i fællesskab til, at julegudstjenesterne aflyses til og med 3. januar. Det bakker jeg op om. Det er stadigvæk muligt at gennemføre gudstjenester efter de nu igen skærpede retningslinjer, der fraråder al sang og anbefaler max varighed på 30 min. Jeg vil gerne takke alle de ansvarlige repræsentanter for folkekirken, som fandt sammen om fælles forståelse i en svær tid.

Ikke-kategoriseret