Paraplyprojektet

Så har Kirkeministeriet offentligt gjort Paraplyprojektet. Et flerårigt projekt, som viser, hvordan forskellige metoder til at håndtere trivselsmæssige udfordringer for præster kan gavne arbejdsmiljøet. Evalueringen af indsatserne viser, at blandt andet systematisk uddannelse og opkvalificering inden for psykisk arbejdsmiljø kan være med til at løfte præsters trivsel og arbejdsglæde.

Hovedbestyrelsesmedlem Mette Kathrine Grosbøll, som har siddet med i arbejdsgruppen, glæder sig over, at projektet nu er offentliggjort.

“Vi vil i Præsteforeningen arbejde for, at de gode erfaringer implementeres til gode for alle præster i hele landet.”

Hun fremhæver, at man vil uddanne arbejdsmiljørepræsentanter og provster til håndtering af psykisk arbejdsmiljø, ligesom supervision indgår som en model. Ikke mindst er det glædeligt, at der i arbejdet også indgår en bred vifte af forskellige tilbud, som skal hjælpe sygemeldte præster tilbage i arbejde.

Arbejdsmiljø