Pressemeddelelse fra Akademikerne

Moderniseringsstyrelsen prøver igen at snyde statsansatte efter konfliktfyldt OK18

Ved OK18 fik statens ansatte innovationsministerens underskrift på, at den betalte spisepause er en overenskomstmæssig rettighed. Nu vil Moderniseringsstyrelsen og Sophie Løhde ikke leve op til aftalen fra OK18.

Moderniseringsstyrelsen begår nu aftalebrud over for mere end 1000 medarbejdere i staten. På seks skoler blokerer Moderniseringsstyrelsen for, at de ansatte kan få deres overenskomstsikrede ret til betalt spisepause. Ledelsen på skolerne har fjernet den betalte spisepause og vil ikke genindføre den efter OK18. Det er i strid med aftalen fra OK18.

Flemming Vinther, formand for CFU og chefforhandler for statens ansatte under OK18, er oprørt over Moderniseringsstyrelsens fremfærd og opfordrer til, at innovationsminister Sophie Løhde sørger for, at statens arbejdsgivere efterlever aftalen fra OK18.

”Moderniseringsstyrelsen er igen ude i et angreb på ansattes overenskomstsikrede rettigheder. Jeg er forbløffet over, at OK18-aftalen ikke respekteres. Moderniseringsstyrelsens fremstød mod retten til betalt spisepause på statslige arbejdspladser skal stoppes med det samme. Medarbejderne skal kunne stole på, at innovationsministerens underskrift betyder noget, og at en aftale er en aftale”, siger Flemming Vinther, formand for CFU.

CFU har flere gange afholdt møde med innovationsministeren og Moderniseringsstyrelsen for at få løst problemet på de berørte skoler. Alligevel har hverken innovationsministeren eller Moderniseringsstyrelsen vist vilje til at finde en fælles løsning til trods for, at det handler om en overenskomstaftale, som de selv har været med til at indgå.

”OK18-aftalen kunne have været begyndelsen på et stærkere samarbejde mellem parterne på statens arbejdsmarked med fornyet tillid til, at vi i fællesskab finder de bedste løsninger. Desværre ser det ud til, at innovationsministeren og Moderniseringsstyrelsen fortsat går efter at underminere vores aftaler og overenskomster, hvor de tror, at de kan slippe afsted med det. Vi hverken kan eller vil acceptere, at arbejdsgiverne systematisk søger at udhule ansattes vilkår og rettigheder uden om aftalesystemet”, siger Flemming Vinther.

CFU forbereder nu sagsanlæg mod Moderniseringsstyrelsen om, at retten til den betalte spisepause gælder hele overenskomstområdet. De ansatte på de seks skoler havde ret til betalt spisepause både før og efter OK18, og det må der ikke herske tvivl om.

”Det er dybt frustrerende, at vi nu igen skal have et slagsmål om den betalte spisepause. Det havde vi så rigeligt af ved OK18. Men vi er naturligvis klar til at gå hele vejen, når vi oplever, at medlemmerne ikke kan få de rettigheder, som OK18 netop sikrede. Derfor tøver vi heller ikke med at føre sagen videre i det fagretslige system, ligesom vi naturligvis vil samle vores organisationer for at orientere dem om sagen”, siger Flemming Vinther.

Kontaktoplysninger: Flemming Vinther, formand for CFU og chefforhandler for statens ansatte under OK18, M: 20419361

Løn og ansættelse