Så er arbejdsmiljøundersøgelsen kommet

Jeg hæfter mig ved, at undersøgelsen viser, at der er stor arbejdsglæde i folkekirken. Mange oplever, at de har et meningsfyldt arbejde, stor frihed i arbejdstilrettelæggelsen samt høj indflydelse på eget arbejde”, siger Præsteforeningens formand Pernille Vigsø Bagge, som glæder sig over, at undersøgelsen er lavet.

Der er dog også resultater i undersøgelsen, som det er afgørende, bliver håndteret. ”Der er for mange medarbejdere, der oplever mobning i folkekirken”, konstaterer Pernille Vigsø Bagge, ”såvel som præster, der oplever følelsesmæssige belastninger i en grad, som der skal sættes ind overfor”.

I samarbejde og dialog med folkekirkens parter vil Præsteforeningen arbejde for at få implementeret undersøgelsens række af gode og fornuftige anbefalinger. Særligt forslaget om supervision, øget professionalisering af ledelsen og fokus på vigtigheden af kollegialitet, hilser Præsteforeningen velkomment.

Præsterne har en vigtig rolle at spille, både som medarbejdere, men også i ledelsesrollen som arbejdsgivere i landets menighedsråd. Der skal sættes fokus på, hvordan ansvar og rollefordeling løftes til alles bedste”, lyder det fra Pernille Vigsø Bagge, som understreger, at Præsteforeningen nu vil bruge tid på at sætte sig grundigt ind i alle undersøgelsens delresultater og detaljer.

Læs mere her.

Arbejdsmiljø